21 maart 2008

The Happening...

Het vijf dagen oude A-nest in een boodschappenkratje.

De puppiekamer en werpkist worden natuurlijk schoongemaakt. Voor moeders, zeker voor pas bevallen moeders, is dat vaak een enerverende gebeurtenis. Daarom doen we dat de eerste dagen terwijl de moeder uitgelaten wordt, zodat ze er niets van mee krijgt.
Twee dagen terug deed ik het voor het eerst in het bijzijn van Bisous. Zij vindt het stofzuigen rondom haar werpkist geen probleem. Maar dan is de werpkist aan de beurt... Als die verschoond wordt, gaan de pups tijdelijk in een boodschappenkratje. 
 
Gaat het wel goed daar met jullie?

Bisous kijkt nauwlettend toe. Wat ben ik van plan, waarom gaan haar kinderen daarin?? Ze kijkt me vragend aan, en hoewel ze me helemaal vertrouwt, wordt ze toch wat zenuwachtig. Dat de pups een beetje gaan piepen, helpt natuurlijk niet mee...

Wacht eens, er is nog een plekje vrij

Ze loopt rondjes om het kratje, zachtjes piepend. Haar neus duwt ze tegen haar puppies, die naar elkaar toe zijn gekropen. Bisous kijkt me vragend, niet begrijpend aan. " Die werpkist was toch goed, hoezo moeten we nu opeens verkassen???"

Vind je echt dat ik hierin moet stappen?? Dat kun je niet menen!

Rustig maar, babies, ik kom er aan!

Een beetje aan de kleine kant is de nieuwe behuizing wel Maar wat moet, dat moet. Dus daar gaat ze, deze moeder in hart en nieren. Een moeder laat haar kroost niet alleen! Voorzichtig stapt ze met één voorpoot in het kratje, dan de andere erbij, een beetje heen en weer wringen en dan is er nog net plek voor haar achterpootjes. Zitten zit er niet in.

... een beetje krap is het wel...

... een beetje naar links, een beetje naar rechts...

De werpkist is zó weer schoon, want de pups maken 'm in dit stadium nog nauwelijks vies en bovendien maakt Bisous alles zelf nog schoon. Wanneer de pups zo jong zijn, kunnen ze nog niet uit zichzelf poepen en plassen. Door de blaas en de darmen te stimuleren (door te likken), wekt ze het laten lopen van urine en ontlasting op, en die wordt dan ook weer opgelikt.
Snel een nieuwe fleece deken erin, voorzichtig de pups en de mammie uit het kratje, en alles is weer zoals het hoort.

Hmm, da's beter!

Bisous is duidelijk tevreden. Die gekke Pip was dus toch niet van plan om mij met mijn babies in zo'n kleine behuizing te laten zitten...

Hier heb ik tenminste de ruimte om ze te poetsen!

De pups kreunen zachtjes en tevreden, mammie Bisous doet haar werk vol overgave. En het kratje kan weer ingeklapt worden.
Ze zal er wel wennen aan deze routine, zoals alle moeders. En over een paar weken is ze ook minder hecht verbonden met haar pups, dan valt het minder zwaar. Maar nu is het nog een hele happening...

Eind goed, al goed.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een heerlijke fotoreportage!

Zeg Pip, pakken moeders hun pups dan niet uit kratje? Of vinden ze het zó apart dat ze zelfs dat dan niet doen (ze staat er wel echt verbouwereerd bij, die lieve schat!)? Makkelijker is natuurlijk om zelf bij te pups te kruipen, dat wil zeggen: als dat zou passen.... :-) Gekke Bisoustje!

xxx Eef

Anoniem zei

Da's zeker een hele happening!!
Arme Bisous, je ziet haar denken; "wat doe je nu met mijn baby's" Echt een superzorgzame mama dus! En dan ook nog proberen om in het kratje bij de pups te kruipen...
Lief hoor!
Hopelijk kunnen we het hele gezinnetje binnenkort bewonderen, de pups zullen dan ongeveer 2 weken zijn en dan hebben ze misschien de oogjes zelfs al open.
Knuffels voor allemaal en natuurlijk een extra knuffel voor Douwe!
Groetjes Fokelina en de rest

Bailey, Chester en Dolce zei

Oooooh, wat een schitterende foto's weer!!

En die blik van Bisous...half vragend, maar toch zo vol vertrouwen! Het lijkt er even op of ze zo op haar puppies ploft, maar ze gaat er toch maar heel beschermend overheen staan. Wat een fantastische moeder!! Heerlijk!!

Anoniem zei

Hoi Pip, kijk ik even niet op de site en hopla 5 nieuwe lab kinderen. Wat een plaatjes. Komt natuurlijk door die knappe vader (Freddy)Ik lees dat de paps en mams van Ishra ook weer de liefde hebben bedreven. Ishra ligt nu aan mijn voeten onder het bureau. Nog elke dag een topper en zo ontzettend lief. Ik steek m'n vinger vast op voor een teefje uit dit nest. Ishra wil een zusje. Geef al dat liefs een grote knuffel Pip. Wij zijn in ieder geval aanwezig op de stranddag !

Onno

Anoniem zei

Wat schattig!! Wat weet zo'n moeder toch gewoon vanuit zichzelf wat ze moet doen, enzo. Echt knap! Das de natuur...

Ik heb jullie nog niet gefeliciteerd, heb wel alles gevolgd op het blog, maar had even geen kans te reageren. Bij deze dus van HARTE!!! Vijf moccataartjes erbij! En nu strax Suggie en Frettepetet! Helemaal goed en leuk!

De mensen van Douwe ook gefeliciteerd met hun gezinsuitbreiding!! Nog een paar weekjes en dan krijgen jullie die hummel mee naar huis! Heerlijk he?

Veel liefs,

Esther en Sarah

Anoniem zei

Och wat ontzettend lief....en dan te bedenken dat mijn Sam ook zo'n klein "molletje" is gweest.

Zucht.....

Heel veel succes met mams en de pupjes!

Groetjes, Albertha

Anoniem zei

Esther bedankt voor je felicitatie! We hebben er ontzettend veel zin in en die weken zijn vast snel om...
Zag dat er alweer nieuwe foto's op de site staan, hartstikke leuk om alles zo te kunnen volgen vanaf het begin!
Fijne paasdagen voor iedereen.

Groetjes Fokelina en de rest

Anoniem zei

Hallo Pip, wat zijn het een schatjes, zou er zo wel een willen. Maar nog even niet!
De manier waarop jij schrijft over de schatjes en die mooie foto's erbij ontroeren mij soms.
Iedere dag kijk ik even.

groeten
Miny (buurvrouw van Caroline & Co uit Roden