02 februari 2008

Gabbana en snacks...

"Heb je nog wat te snacken?" Vlnr Dolce, Rosie en Sailor, feb 07

Dolce werd met 4 maanden opeens erg dik. Wat bleek, ze at de portie brokken van Rosie en Sailor - 2 weken jonger en wat kleiner gebouwd - meteen maar met haar eigen portie op. Dolce, ons haantje de voorste als het om eten gaat, groeide gestaag en niet alleen in de hoogte... Binnen no time had ze er zo Gabbana bij gegeten! Dikke Dolce-en-Gabbana waggelde rond, en duwde Sail en Rosie met gemak weg bij hun bak eten. Dit duurde niet lang, want natuurlijk greep ik in.


In haast elke laab schuilt een gourmand. Het zijn nu eenmaal Bourgondische types, ook wanneer het om eten gaat. Kieskeurig zijn ze lang niet allemaal: zolang het maar te vreten is. In hun opinie. Die verschilt nogal eens van de onze...

Looks can be deceiving, want dit schatje is de boter-dief!...

Dublin (Dublin Star of JBA), de reuze choc laab, eet graag een pakje boter. Met papier en al, of uit het botervlootje. Boter vindt hij niet te versmaden. Hij gaat echt op jacht naar die botervlootjes. Mijn ouders moeten ze goed opbergen, want anders treffen zij hond in de pot. Maar een bos wortelen gaat er ook wel in, net als een heel brood, als hij de kans krijgt. En samen met zijn vriend Sailor (Yorkshire Man of JBA) heeft hij 30 rauwe eieren verorberd. Ja, DERTIG! (Hun baasje zit in de catering-bussiness, dus er gaat daar nogal wat voedsel om. Dublin was er niet eens ziek van. Zoals hij ook niet ziek wordt van die pakjes boter, of een bos peentjes... Sail had wel wat maag-darm problemen na al die eieren. Hij poepte eierschalen.

Ja, Dubbie, als je zo doorvreet, pas je niet meer in je mandje...

Toen Bailey (Mac Beth of JBA) bij ons logeerde, stond hij niet toevallig naast de broodrooster. Toen de toastjes eruit omhoog sprongen, ving hij ze op in zijn bek. "Heerlijk logeeradres! Hier vliegen de geroosterde broodjes je bek in!"

"To drool is COOL!" Let op de kwijl-slierten van Bailey.
 
Onze honden doen dat niet! Echt niet! Maar ze doen wel andere dingen. Tenminste, sommigen onder hen. Zo is Janet (Janet Mc Neill of JBA) extreem dol op fruit. Deze zomer verbaasde ik me over de snel slinkende schaal nectarines. Ik had er veel gekocht en Joris eet ze niet. Toen vond ik pitten en betrapte ik Janet, op twee benen, bij de tafel met de fruitschaal.

Rosie (Yaruba Rose of JBA) is speciaal heel dol op peren. Klein als ze is, zag ze toch verschillende keren kans om peren van de fruitschaal te jatten, hippend op nu eens haar ene, dan haar andere achterpoot.

Bren deed nooit van deze stoute dingen, noch Tessel (maar Metromannen vreten niet, natuurlijk!) of Jazz (Alfa-teef en dus veel te druk met andere dingen) of Ol (goedzak 1e klas). Niet eens van een laag tafeltje.

Dolce wel: Toen Joris even uit de keuken wegliep, snackte zij de biefstuk, die klaar lag om in de reeds verwarmde pan gebakken te worden, binnen een vloek en een zucht op. Ze keek hem erg dankbaar en vol ongeloof aan: zo'n lekker hapje, helemaal voor mij?

Toen het avondeten eens onderbroken werd omdat Claire ging bevallen, zag Sandy kans de pizza's, die naar achter geschoven op het aanrecht stonden, soldaat te maken. En Naoom kon een halve dag erg opgewekt kwispelstaartend en 'zingend' door het huis lopen met een zelf gejatte mandarijn-als-balletje.


Zoveel laabjes, zoveel smaakjes...

Tessel vond op straat eens een boterham, en pakte die op. "NEE!" riep ik, "LOS!" "OK, los. De roedel-leider zegt het". Boterham valt weer op straat. Met fruit en andere troep op straat doen ze het allemaal heel braaf, loslaten. Dat mag niet en dat doen ze niet. Gelukkig. Je weet maar nooit wat mensen achterlaten. Een half opgegeten appel mag dus ook niet, al zal daar weinig mis mee zijn. Maar het gaat om het principe: Van de straat wordt niet gegeten.

Helaas zijn laabs met hun vraat-neiging soms ook vatbaar voor het eten van niet eetbare zaken. Zo at Dublin eens 16 pijnstillers van Bren op (1x daags 1 tablet...) en Rosie vrat een paar weken geleden nog een antibiotica kuur die voor haar broer Tessel's hotspot bedoeld was, op. Ze lagen achter op het aanrecht, misschien 5 minuten, terwijl ik de boodschappen opruimde. (Tessel heeft een nieuwe kuur gekregen, en hij probeerde 14 dagen lang de pil uit te spugen. "Niet zo kinderachtig, mannetje, je zusje at ze allemaal in 1 keer op..."). Dat is natuurlijk stukken erger dan 30 eieren. In zo'n geval bel je natuurlijk accuut de dierenarts.

Er is onder laabs duidelijk onderscheid te maken tussen vreters en niet-vreters. De Tessels onder de laabs, zijn helemaal gericht op mensen, balletjes, stokken, bewegen. Eten en snacks zijn leuk, tuurlijk, maar niet alles overheersend. De Dolce's onder de laabs zijn in meer of mindere mate verslingerd aan eten, schooieren, snacken, altijd en overal. Ook als je ze hetzelfde opvoedt als de Tessels. 

Dolce was Gabbana trouwens zo kwijt! Ze is alweer heel lang la Dolce Vita!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een leuk stukje weer, Pip!

Erg herkenbaar weer, hoewel die van ons nog nooit ernstige dingen of minder ernstige dingen in grote hoeveelheden hebben verorberd!

Wel een heel verschillend eetpatroon hier tussen de jongens: waar Sean iedere etensbeurt weer even enthousiast met zijn vier poten en zijn grote lijf door de kamer hupst en zijn brokken met grooooot genot naar binnen werkt (smikkel smekkel), ziet Jamie tijdens het eten van Sean zijn kans schoon om wat extra aandacht te vragen. Zijn brokken eet hij mondjesmaat de hele dag door. Waar Sean echter dan weer alleen van worteltjes en aardappels houdt, is Jamie een veelvraat!

Bailey, Chester en Dolce zei

Deze prachtige labradorschets komt wel heel toevallig...Ik sms net naar Pip dat Bailey in een onbewaakt ogenblik WEER een halve emmer voer heeft leeggevreten. Ja, weer..dat is de zoveelste keer. Deze keer viel de schade mee, "slechts" anderhalve kilo, schat ik. Maar een aantal weken geleden was het echt heel erg. Toen dook ie in de voorraadton in de garage...schade: ongeveen 2,5 a 3 kg!! Hij kon niet meer staan, niet meer lopen of liggen en probeerde over te geven. Pip, die toevallig bij mij was, vertrouwde het niet en dus met spoed naar de dierenarts, met verdacht op maagkanteling. Zo erg was t gelukkig niet, maar het kostte me wel 60 euro!!
Chester snapt hier helemaal niets van. Die stond gisteravond echt voor die emmer met een blik van.."doe nou niet, daar krijg je én gedonder én vreselijk buikpijn van!!" Maar Bailey laat echt geen gelegenheid voorbij gaan, jammer dan voor de gevolgen!!

Clair & Marjan zei

Hahaha, wat zijn het toch ook een stel boeven. Clair gedraagt zich over het algemeen wel wat eten betreft. Ze begint alleen wel steeds meer te schooien. Volgens mij leert ze dat van mijn kat Sangha, die overigens eerst een beetje schooit, maar vervolgens heel brutaal het eten van mijn bord steelt terwijl ik er bij zit! Als echte laab vindt Clair alles lekker en krijgt ze altijd te weinig brokjes die ze zonder kauwen naar binnen schrokt (je weet immers maar nooit of die enge kat je wegjaagd en je eten opeet, dus voor de zekerheid maar snel opslobberen...)

Anoniem zei

Tja... Eten.. Ze houden er gewoon enorm van. Bourgondische types, net als hun baasjes, denk ik dan maar. Alhoewel, een hap stront laat ik liever aan mijn neus voorbij gaan.

Toen ik eens aan een meneer in een dierenwinkel vroeg wat ik kon doen aan een hond die poep at vroeg hij: "Heeft u een Labrador?" Ik vol trots: "Jaha!!" De man sprak toen de legendarische woorden: "Dan is er niets aan te doen". Dus...

Saar heeft toen ze net bij me woonde wel het een en ander gejat, opgevreten cq gerestyled in huis, maar tegenwoordig is het een engeltje.

Op een gedeelde eerste plaats van favoriete snack staan de banaan en de haring. Ik kan geen viskraam voorbij lopen zonder dat Sarah me aankijkt van "je vergeet iets!!". Vertederend en heel slim!!