22 december 2007

Twee streepjes voor!

Loeka, Unchain My Heart of Joe Batt's Arm

Dit zijn Loeka en Jazz, de twee zusjes uit het U-nest van 9 pups. De enige twee met een "streepje voor" op hun neus. Als je een streepje voor hebt en zelfs een streepje voor BENT,  ja, dan ben je extra bijzonder natuurlijk!

De streepjes werden pas rond de derde week zichtbaar; voor die tijd zijn de haartjes van de pups nog te kort om het kleine 'warreltje' te kunnen maken. Gelukkig waren de familie Oomkens en wijzelf juist heel blij met de streepjes.
 
Jazz, Under My Thumb of Joe Batt's Arm

Loeka en Jazz hebben toevallig ook alle twee, als enige uit het nest, als pup van een maand of 6 een zeldzaam soort 'wratjes' op hun buik gehad. Onschuldig, en ze verdwenen vanzelf weer, maar die twee zusjes hebben dus wel een speciaal lijntje , eh, ik bedoel stréépje, samen...

We hadden dan ook een beetje verwacht dat de twee zusjes rond dezelfde tijd loops zouden worden. Maar nee. Loeka was wel een half jaar eerder dan onze Jazz. (Dat is ook weer heel logisch, want in een roedel met meerdere teven en al oudere teven. worden jonge teefjes vaak later loops dan wanneer ze als enige hond in een gezin wonen).

Lex mailt het volgende:
"Op de fijnste dag van een vakantie, dat is de 1e dag, en na een flinke boswandeling ga ik er even voor zitten om jullie te vertellen hoe het is met weer een van al die gelukkige JBA-laab-bezitters. Nou, dolgelukkig dus! We vinden haar niet alleen superknap maar ze heeft ook een superkarakter. Dat merk je thuis maar ook buiten in het bos en op straat met andere honden en mensen. We hebben net de laatste gehoorzaamheidscursus met succes afgesloten en iedereen was weer vol lof over de wijze waarop Loeka het deed. Andere cursisten zeiden altijd dat ik zo relaxed omging met Loeka. Maar dat is ook niet moeilijk met een hond die zo trouw " blijft" en aan een klein gebaar of geluidje al genoeg heeft om te weten wat er van d'r verwacht wordt. En dat voor een hond die het liefst de hele dag speelt en stapel is op andere honden: als ze er eentje ziet wil ze er direct op af!

We hebben nu genoeg gehoorzaamheid geoefend daarom beginnen we begin maart met een jachttraining. Eerst met dummy's en later met echt wild. Ik weet niet in wat voor wereldje ik terecht kom maar het lijkt me in ieder geval heerlijk om met Loeka te gaan werken zoals dat geloof ik heet.

Omdat we na nieuwjaar een paar dagen met het hele stel naar Parijs gaan, gaat Loeka naar een pension. Het pension staat goed aangeschreven en we horen hele goede berichten over de opvang maar ik denk dat ze achterin de auto op de heenreis in het begin wel heel stil zullen zijn. En niet alleen achterin! Hoe gek kan je zijn met je hondje!"

Tja, je kunt heel gek zijn met je hondje! Daar weten wij alles van...

Jacht training wordt vast leuk. Sean en Jamie en ook Cuba, doen zeer actief en bevlogen aan jachttraining. Bovendien komt oma Tiffi (moeder van Janet) uit een jachtlijn. Janet is ook duidelijk heel erg op reuk ingesteld en loopt altijd sporen te volgen. (Tessel en Ollie bijvoorbeeld, hebben daar totaal geen kaas van gegeten, die spelen met stokken en elkaar en hebben lol, maar sporen gaan veelal aan hen voorbij...)

Loeka zal vast ook bij deze nieuwe cursus op haar stre(epje)en gaan staan en zich van haar beste (=haar énige!) kant laten zien... Overigens is ook Jazz een super trainbare hond. Ik heb met veel honden getraind en doe dat nog, maar geen is er zo 'als was in mijn handen' als onze Jazz. (Hoe kan het ook anders, als je "Under My Thumb" heet?) Jazz snapt alles haast meteen, is ontzettend steady en dus voel ik me met haar op het veld zekerder, (en dus net als Lex relaxed) dan met welke hond ook.

Verder is Jazz echt een 'mammie's-kindje'. En dan ben ík de mammie! Ze houdt mij altijd in de smiezen en voelt mij haarfijn aan. Laatst keken we een enge film, ik gilde en binnen no time landde Jazz met een grote zweefsprong op mijn schoot: "Mammie heeft me nodig!"

Behalve erg lief en volgzaam, zijn Loeka en Jazz ook erg stoer! Er komt af en toe een vervaarlijk laag blaf-geluid uit die snuitjes...


Jazz zit hier behoorlijk 'under my thumb', whatching the others play...

Twee zusjes, Loeka met de ogen van haar opa Ollie (pure chocolade met minstens 70% cacao) en Jazz met de ogen van haar pappie Charlie (Chablais Gulliver), twee streepjes voor. 't Zijn bijzondere kinderen, en dat zijn het!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo lieve Pip&Joris
Wat een mooie foto's!
en wat een mooie site.
als ik naar die foto's kijk mis ik jullie nog meer dan ik al doe!
Doe de hondjes heeeeeeeel veeeeeel kusjes van mij, en ik hoop jullie snel weer te zien
Heel veel liefs,
Kyra.

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.